Pieterpad deel 6.

Er was ondertussen alweer bijna een jaar tussen deel 5 en deel 6 van het Pieterpad verstreken toen we besloten er maar eens korte metten mee te maken. Op 3 augustus 2009 parkeerden wij onze auto in Swolgen om vervolgens met de bus en de trein naar Vierlingsbeek te rijden alwaar we om 11.00 met de wandeling terug naar Swolgen konden beginnen. Dit gedeelte wordt gekenmerkt door de vele kapellen langs de route. Ze staan er in alle formaten en vormen, van klein tot groot. De kapellen die open waren kregen allemaal een bezoekje van ons. We ontstaken kaarsjes en prevelden een gebed om steun voor de vele mensen in onze omgeving die een beetje steun van boven zeker kunnen gebruiken. De lunch gebruikten we op het terras van `t Pelgrimshuis waar bleek dat we niet de enige Pieterpadlopers waren. De tocht was heerlijk ontspannenKapel al begon de voorspelde warmte al merkbaar te worden. Om 16.00 uur waren we weer  bij de auto en reden we naar hotel Rooland te Arcen waar we twee keer zouden overnachten.
Bekijk de route.

Pieterpadbankje LottumVanwege de voorspelde warme dag parkeerden we op 4 augustus de auto om 9.45 uur weer  in Swolgen en vertrokken richting Venlo. Al na 6 km kwamen bij het Pieterpadbankje Lottum, tijd voor koffie en de overheerlijk zelfgemaakte Limburgse vlaai. Daarna weer langs de nodige kapelletjes, waar ook weer een kaarsje opgestoken werd, door naar Venlo. Het landschap was afwisselend. Vaak aan de ene kant bos en aan de andere kant weiland of akkerbouw. In Grubbenvorst op een groot terras de lunch gebruikt. Daar gingen we ook met een veer naar de overkant van de Maas. Deze dag regelmatig ‘Pieterpadlopers’ tegengekomen. Door de aanleg van snelwegen zijn er meerdere wijzigingen gekomen in de originele Pieterpadroutes. Onderweg bleken de palen boven de persleiding (blz. 87) vernieuwd en vernummerd te zijn. Paal 347 is nu paal 148 geworden. We wandelden een paar kilometer langs de Maas waarop niet veel scheepvaartverkeer te zien was, maar wel geregeld mensen aan de waterkant zaten om verkoeling te zoeken op deze warme dag. In Venlo aangekomen namen we de situatie voor de volgende dag even op vanwege het parkeren. Om 16.00 zaten we weer in de bus naar Swolgen.

Na een lange warme nacht reden we op 5 augustus al om 8:00 uur naar Venlo waar we de auto op de P&R-parkeerplaats parkeerden. Eenvoudiger kan het niet. Om half negen waren weWe naderen Roermond al aanhet wandelen. Dit wilden we ook heel graag vanwege de voorspelde 28-30° C. In het Brachterwald liepen we verkeerd, een van de weinige keren dat ons dit bij het Pieterpad overkomen is. Het Andreaskruis bij grenspaal 437 bracht ons in verwarring. Een vriendelijke Duitse wandelaar die we aanspraken kon ons vertellen dat we met 500 meter terug te lopen weer op de route zouden komen. Dat is dus gelukt. Gelukkig waren er deze dag veel bossen en geen kapellen. Daardoor konden we vlot doorlopen en kwamen we om 15.30 uur in Roermond bij het eindpunt (het station) van die dag aan. We tracteerden onszelf op een heerlijk pilsje (het was wel heel erg warm geworden) en namen de trein naar Venlo. Voldaan reden we daarna weer naar huis terug. Nu plannen maken voor de slot-etappe.