Grote Rivierenpad deel 1.

Ronald bij het beginpuntOp woensdag 22 augustus 2012 gingen we met de trein naar Hoek van Holland Strand. Omdat dit station niet het exacte beginpunt van de wandeling is zijn we doorgelopen naar de pier. Daar, het kan niet missen, is het begin van het Grote Rivierenpad. Langs ons glijden de grote zeeschepen zo de Noordzee op.
Na een foto op de pier te hebben genomen keren we om en starten met de wandeling richting Maassluis. Het eerste gedeelte liep, zoals verwacht, langs de Nieuwe Waterweg. Een groot containerschip schuift ons langzaam voorbij richting Rotterdam.
Maar al snel verrast het pad ons. De route gaat namelijk na ongeveer 3 km links af, via een bos richting Westland. Het pad gaat over een dijk met aan de linker hand de kassen van het Westland naar het Staelduinse Bosch. Kriskras lopen we door dit bos met daarin grote bunkers. In deze, voor het publiek hermetisch afgesloten,

Mieke bij het betreden van het weiland

bunkers huizen 6 soorten vleermuizen. Vervolgens gaat de dijk door richting Maassluis. Ongeveer 4 km voor Maassluis neemt de route het kerkpad. Pad is trouwens een groot woord. We zoeken ons een weg via stukjes tegelpad en plankbruggetjes dwars door een weiland. De herkauwende koeien zijn wel aan wandelaars gewend. Slechts een enkele koe neemt de moeite om te gaan staan om dan 5 meter verder weer rustig in het gras te gaan liggen.
Na een  verrassende tocht, met veel bos en maar weinig water, komen we in Maassluis aan, drinken een heerlijk pilsje op een terras en nemen de trein naar huis terug.
Bekijk de route.

Donderdag 6 september stond de 2de etappe op het programma. Met het openbaar vervoer gingen we toch redelijk comfortabel vanaf het station in Alphen aan den Rijn via Leiden en Schiedam Centraal naar Maassluis, het startpunt van onze wandeling. Daar kwamen we rond 10:15 uur aan.  De wandeling naar het veer over de Nieuwe Waterweg was snel gevonden.  Kijkend naar de grote zeeschepen die statig richting Rotterdam voeren hadden we een geanimeerd gesprek met een echtpaar dat met het Deltapad bezig was. Aan de overkant was het ondertussen tijd geworden voor een kopje koffie en een sanitaire stop. Café-restaurant De Veerheuvel was open en dus gelijk maar deze gelegenheid te baat genomen.
Na een kwartiertje begonnen we met de wandeling. We liepen om Rozenburg heen, richting Calandkanaal. Dit kanaal staken we via de Calandbrug over om vervolgens via de Harmsenbrug en de Brielsebrug aan de zuidkant van het Hartelkanaal te komen.
Daar liepen we door een mooi landschap via Zwartewaal, Heenvliet en Geervliet richting Spijkenisse.
In de routebeschrijving stond in elk plaats wel een horecagelegenheid aangegeven waar we iets zouden kunnen eten en/of drinken. Ze bleken of niet te bestaan of dicht te zijn. In Geervliet haalden we een echtpaar in dat ook met ‘ons’ pad bezig was. Zij hadden dezelfde ervaring en waren maar een supermarkt(je) ingedoken om daar wat te drinken te kopen. Wij hadden gelukkig voldoende eten en drinken bij ons waardoor een bezoek aan de supermarkt niet nodig was.
Spijkenisserbrug restantWe liepen langs de waterkant, om Spijkenisse heen. Via de Spijkenisserbrug, die wij regelmatig met de auto gereden hebben, liepen we naar de noordkant van de Oude Maas. Daar was nog een restant van de oude Spijkenisserbrug te zien wat als monument op de kade staat.
We volgden verder de Oude Maas. Op de route die voor ons lag konden we op 3 plaatsen richting een metrostation lopen. In eerste aanleg was het onze bedoeling om door te lopen naar Rhoon. Maar omdat de dag toch al aardig vorderde en we al ruim 22 km gelopen hadden besloten we naar het metrostation Hoogvliet te lopen.
Het reizen met de metro, in ieder geval in Nederland, is voor ons nieuw. Dat is ook de reden dat we richting Rotterdam Centraal zijn gereden in plaats van naar Schiedam Centraal. Tja, je bent nooit te oud om te leren.
We hebben, met een heerlijk ‘najaars’ zonnetje, in ieder geval weer een mooie wandeldag gehad.
Bekijk de route.